Cliseele conform carora daca esti expat, ai un atuu pentru ocuparea unei pozitii de top in cadrul unei multinationale poposite pe meleaguri straine, sta sa cada pe piata romaneasca. Faptul ca economia romaneasca a cunoscut o adevarata revolutie a companiilor straine, a dus implicit la un aflux de expati insarcinati sa porneasca motoarele organizatiei. Cu toate ca de regula, atunci cand debarca pe o piata noua, o companie internationala alege sa isi incredinteze managementul expatilor, businessul romanesc pare sa inceapa sa faca rabat de la regula.
Daca marii jucatori ai diverselor domenii aleg straini in defavoarea romanilor, acest lucru nu reprezinta decat o asigurare ca lucrurile isi vor urma fagasul normal. Expatii beneficiaza de atuul de a avea experienta internationala si de a cunoaste in detaliu directia de dezvoltare a angajatorilor. Cu toate ca unele domenii, precum cel bancar, retailul sau cel hotelier, au in continuare un management expatriat, trendul actual este reprezentat de transferul de la expat la autohton.
Schimbul de informatii, trainingurile din strainatate, dar mai ales maturizarea economiei romanesti au avut o pondere importanta in formarea managerilor romani, care vin puternic din spate, obligand companiile sa le incredinteze fraiele organizatiilor. Odata cu deschiderea granitelor, managerii romani vor avea mare cautare nu doar in tara de bastina, dar si peste hotare. Buni cunoscatori ai limbilor de circulatie internationala, foarte bine scoliti si din ce in ce mai ambitiosi, romanii sunt avantajati prin deschiderea fata de multiculturalism.
Un domeniu predestinat, parca, romanilor este industria bauturilor racoritoare, unde managementul autohton detine o pondere importanta, dat fiind si faptul ca piata a evoluat sustinut. In ceea ce priveste unele piete, precum tutunul si mai ales bancarul, nivelul ridicat al managerilor local