Producatorii de autoturisme se tem ca Cehia sa nu devina "un garaj de rebuturi" al Europei dupa ce numarul masinilor second hand vandute aici a avansat rapid anul trecut, scrie The Prague Post.
Producatorul de autoturisme Skoda a inregistrat rezultate record in 2006, asa cum s-a intamplat cu intreaga industrie auto din Cehia. Dar, cu toate ca Republica Ceha devine rapid o putere in domeniul productiei de masini noi, aceasta tendinta nu s-a transmis si pe piata. De fapt, clientii din Cehia cauta in afara granitelor modele mai vechi de masini in vederea achizitionarii acestora.
Vanzarile de masini second hand din import au depasit vanzarile de masini noi in 2006, continuand un trend care a inceput in 2005. Cehii au cumparat un numar record de 183.000 de masini din import anul trecut, cu aproape 10.000 mai mult decat vanzarile de masini noi.
"Acesta este cel mai mare numar de masini second hand care au fost importate in decursul unui an", a afirmat Pavel Tunkl, secretarul Uniunii Importatorilor de Masini din Cehia. Doar 127.000 de masini second hand aduse din afara Cehiei au fost vandute in 2005.
UE a facut presiuni asupra guvernului ceh sa liberalizeze politica de comert, in iulie anul trecut si l-a fortat sa anuleze toate barierele pentru importurile de masini second-hand. Acesta a fost un factor crucial pentru cresterea pietei auto second hand care s-a inregistrat in 2006, a afirmat Tunkl.
Schimbarea a dus la reducerea interdictiilor la importuri si la vanzarea masinilor care erau mai vechi de opt ani.
"Astazi, aproape orice masina poate fi importata", a afirmat Tunkl. Pentru a dovedi acest fapt, el s-a referit la Trabant - o masina de dimensiuni mici produsa in estul Germaniei pana in 1980. Republica Cehia a interzis importurile de masini care polueaza si nu corespund normelor de mediu in vigoare. Dar, in ultimele sase luni, z