Pentru investitorii lipsiti de idei dar care isi doresc totusi un business, exista intotdeauna o varianta: franciza, sau \'afacerea la cheie\'. Piata locala cunoaste o dezvoltare puternica, cele aproximativ 300 de francize din Romania insumand afaceri de peste un miliard de euro
O marca deja cunoscuta pe piata, know-how-ul necesar punerii pe picioare a afacerii precum si asistenta ulterioara reprezinta doar cateva din avantajele pe care care un investitor le primeste in momentul in care doreste contractarea unei francize.
In schimb, el trebuie sa detina resursele financiare necesare initierii afacerii, sa corespunda profilului definit de francizor si, dupa caz, sa aiba in proprietate sau inchiriat spatiul unde va fi implementat conceptul. In plus, va plati o taxa de intrare in sistemul de franciza (practit pretul platit pentru folosirea marcii si primirea asistentei) si o parte anuala din profitul inregistrat. Uneori se plateste si o taxa de publicitate, ca o contributie la bugetul de publicitate al companiei a carei franciza a fost achizitionata.
Sistemul este preferat de tot mai multi investitori, numarul francizelor fiind aproape dublu in 2006 comparativ cu 2005. �Dinamica pietei va fi mult impulsionata acum, dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Va fi impulsionata de caderea unor bariere vamale, de facilitarea comunicarii si de alinierea cadrului legislativ. Estimarea noastra este ca trendul observat la finele anului trecut, de 30 � 35%, se va pastra pentru urmatorii doi � trei ani�, a declarat pentru Wall-Street Razvan Blid, director CHR Consulting, companie care ofera consultanta pe piata francizelor. CHR Consulting a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 250.000 de euro, estimarile pentru 2007 vizand o dublare la 500.000 de euro.
In prezent exista aproximativ 300 de �afaceri la cheie� care deruleaza impreuna afaceri ce a