Wolfgand Janisch, directorul general Billa Romania: Consumatorii romani petrec ore intregi in centrele comerciale, deoarece retailul modern este de-abia la inceput aici. Acest lucru se va schimba in viitorul apropiat, din cauza lipsei de timp, dar si pentru ca vor alege alte activitati de petrecere a timpului liber, odata ce veniturile lor vor creste. Wolfgand Janisch, directorul general al Billa Romania, spune ca reteaua de supermarketuri isi va accelera ritmul de expansiune, putand ajunge la un numar de 150-200 de unitati intr-o perioada de 10-15 ani.
Billa Romania, prima retea internationala de comert intrata pe piata locala la inceputul lui 1999, a ajuns la un ritm de extindere de pana la 10 magazine noi pe an, fata de 1-2 unitati in primii ani de activitate.
"Acelerarea ritmului de dezvoltare a retelei se incadreaza in strategia noastra de implantare pe piata romaneasca: initial am testat piata cu 1-2 magazine deschise pe an, apoi am decis sa ne extindem mai rapid, tinand cont si de cresterea veniturilor consumatorilor", afirma Wolfgand Janisch. El adauga ca ritmul de extindere a fost dictat si de evolutia pietei imobiliare si a competitiei din retail.
"In unele orase exista in prezent doar 2-3 terenuri bune, potrivite pentru un supermarket, pe care competitia ti le poate lua. In plus, investitorii imobiliari au ochii atintiti asupra terenurilor bune din orasele mari", spune Janisch.
Retailerii spun ca terenurile in interiorul oraselor sunt tot mai greu de gasit, cu toate ca preturile au crescut exponential in ultimii 4-5 ani.
"Preturile terenurilor din Bucuresti au ajuns chiar si la 1.800 de euro pe metru patrat, ceea ce este exagerat de scump. In Viena poti cumpara un teren cu acces foarte bun cu 1.000 de euro pe metru patrat. Fiind un retailer alimentar, lucram cu marje scazute, astfel incat nu putem sa pla