Principalele caracteristici ale pietei fortei de munca din Romania sunt dinamismul si lipsa de omogenitate, este de parere Ramona Toma, recruitment training & development manager in cadrul Real, divizia de hipermarketuri a Metro Cash&Carry.
In anul 2006, Real a deschis 8 magazine in 8 locatii diferite, experimentand situatii noi in fiecare situatie in parte. "Nivelul general de pregatire teoretica este unul bun, ceea ce ne-a permis sa atragem in echipa Real foarte multi absolventi de studii superioare. Insa lipsa vine din segmentul posturilor care necesita specializare, mai ales in domeniul alimentar", precizeaza Ramona Toma.
Iar acesta este un aspect care nu poate fi neglijat in cazul unei companii de retail care concentreaza in jur de 40 de angajati specializati in zona brutarie, cofetarie, patiserie care trebuie sa gestioneze o linie de productie completa la nivelul unui magazin. "Din experienta noastra de recrutare, exista un numar redus de specialisti, mai ales in domeniul alimentar, aici referindu-ne nu la absolventii de studii universitare de profil, ci la absolventii de scoli profesionale sau de meserii care sa le ofere calificarea de baza", completeaza Toma. Pentru suplinirea acestor aspecte au fost formate echipe de angajati italieni, specialisti in aceste domenii, care sa constituie sursa de suport si training pentru personalul existent.
"Din pacate nu am putut sa facem acest lucru si pentru brutarie, cofetarie, patiserie, deoarece romanii din diferitele zone ale tarii prefera diverite astfel de produse, astfel ca si specialistii trebuie sa fie autohtoni", mentioneaza Toma. Cel mai greu, dupa parerea Ramonei Toma, in domeniul hipermarketurilor, este gasirea oamenilor potriviti, care sa stie la randul lor sa lucreze cu oamenii. "Pentru ca noi asta facem, livram servicii directe catre oameni si nu oricine este facut pentru asta", spune