In aceasta saptamana sosesc la Bucuresti expertii Comisiei Europene, cu care veti discuta problema taxei pe prima inmatriculare. Pana la urma, care este problema taxei semnalate de acestia: nivelul, si nu principiul, cum ne spuneati in urma cu o luna, sau principiul, si nu nivelul, cum afirmati acum doua saptamani?
Problema taxei nu exista, e o problema care e creata foarte mult de presa pentru ca subiectul e foarte interesant, insa abordarea mi se pare foarte gresita. Abordarea vizeaza scumpirea eventuala a altor vehicule, ignoran-du-se total esenta taxei, care este una de protectie a mediului.
Abordarea facuta de presa este ca taxa ar fi impotriva cetateanului, ignorandu-se alte efecte ale acestei taxe, care afecteaza, probabil, 10.000 de oameni, 15.000 de oa-meni care ar vrea sa achizitioneze masini mari, cu motoare mari si cu consumuri ridicate, care au ajuns ieftine in Occident si care costa scump pentru a le aduce in Romania.
In schimb, este buna pentru 20 de milioane de ceta-teni, pe care, la fel ca toate statele europene, incercam sa-i protejam de noxe si de efectele accidentelor auto.
De ce prin taxe si nu prin alte metode?
Unul dintre motive este saracia. Ar fi foarte usor de luat o masura dura de interzicere a circulatiei anumitor autovehicule. Dar asta ar afecta un numar foarte mare de cetateni romani care sunt inca posesori de autoturisme Dacia, pe care nu le putem scoate obligatoriu din circulatie aplicand anumite standarde de siguranta si poluare.
Aerul circula
Potrivit unor studii ale Agentiei Europene a Mediului, Romania se afla pe unele dintre ultimele locuri in Europa in ceea ce priveste emiterea de noxe pe cap de locuitor, dupa Letonia si Lituania. Intr-adevar, unele orase, precum Bucuresti, sunt mai poluate. Atunci de ce nu se iau masuri locale, in functie de gradul de poluare