Piata farmaceutica din Romania a crescut anul trecut cu un procent mai mult decat in 2005, pentru anul in curs fiind estimata o incetinire a cresterii. In ceea ce priveste companiile farmaceutice, toate au inregistrat vanzari in crestere, Sanofi-Aventis depasind pe Novartis dupa ce in urma cu un an ordinea era inversa
Vanzarile totale de farmaceutice de pe piata locala s-au ridicat anul trecut la 5.476,3 miliarde lei (1,62 miliarde de euro), in crestere cu 19% fata de 2005, potrivit unui raport al companiei de cercetare Cecedim. Cea mai mare pondere este detinuta in continuare de segmentul de retail, unde vanzarile s-au ridicat la 4.341,4 miliarde de lei (aproximativ 1,28 miliarde de euro), in timp ce vanzarile din spitale s-au ridicat 1.135 miliarde de lei (aproximativ 336,16 milioane de euro).
Ultimul trimestru din 2006 a imbunatatit rata de crestere a pietei totale (+ 19,2% fata de + 17,9% la sfarsitul trimestrului trei), marcand redresarea semnificativa a anului 2006, dupa un inceput mai dificil. In linii mari, piata farmaceutica a evoluat astfel: pe canale, piata de retail a crescut puternic (+ 25,0%), iar cea de spital a crescut putin (+ 1,2%), in timp ce pe segmente, produsele cu prescriptie medicala au crescut cu ceva mai mult decat cele fara prescriptie medicala (+ 25,7%, respectiv + 22,5%).
Pe tendinta de crestere a pietei totale, toate grupelor terapeutice mari au inregistrat cresteri, cele mai importante fiind pentru grupa B (sange si organe hematoformatoare + 33,3%, grupa C (sistem cardiovascular + 32,2%) si grupa M (sistem musculo-scheletic + 27,0%).
Schimbare de pozitii
Pe prima treapta a clasamentului companiilor farmaceutice s-a situat si in 2006 GlaxoSmithKline (inclusiv Europharm), care potrivit estimarilor Cecedim a inregistrat vanzari de 442,2 milioane lei, in crestere fata de anul 2005. Cu toate acestea, cota de pia