Programul naţional de construcţie de autostrăzi, aprobat marţi în Guvern, pentru perioada 2007-2013, prevede realizarea a 1.800 de kilometri de autostradă şi un necesar financiar de 13 miliarde euro, a anunţat, marţi, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
"În acest moment ştim sigur că vom reuşi să atragem 30% din bani prin fondurile structurale, prin fonduri ISPA, prin împrumuturi de la BEI şi BERD şi prin alocări de la buget", a afirmat Berceanu.
Ministrul a propus finanţarea din fonduri europene a porţiunilor de autostradă "interesante pentru Uniunea Europeană" – concentrarea tuturor sumelor pe acele porţiuni – şi posibilitatea realizării de concesionări – acolo unde există trafic foarte important şi interes din partea firmelor sau a consorţiilor.
Premierul Tăriceanu a declarat, marţi, că i-a cerut ministrului Berceanu să facă o evaluare rapidă a legislaţiei şi să propună soluţii care să permită reducerea termenelor pentru construcţia unei autostrăzi. "De la luarea deciziei politice până la începerea lucrărilor unui kilometru de autostradă termenul este de cinci ani, a explicat premierul.
În plus, România va insista pe lângă Comisia Europeană pentru o scurtare a procedurilor, astfel încât unele proceduri să se poată desfăşura în paralel. "Nu există decât un accept de principiu, care nu e formalizat", a spus Tăriceanu.
Berceanu a afirmat că sumele provenite din fondurile structurale vor fi concentrate pe culoarul IV de transport Pan european, pe porţiunea Nădlac-Sibiu. "Banii de la buget ar urma să fie utilizaţi pentru proiecte care au şi o puternică componentă socială. Vom folosi bani de la buget, pe un sistem multianual, şi pentru a face o autostradă care să unească Moldova cu Transilvania", a spus ministrul transporturilor.
Autostrada Moldova-Transilvania va fi realizată într-un sistem nou: în perioada 2007-2013 se va