Cea mai importanta miscare mediatica a unui trust media este construirea unei obsesii. Obsesia te scuteste sa-ti mai bati capul cu ce l-ar putea interesa pe cititor. Oriciti moguli media am avea pe aceste plaiuri, nimeni n-a investit pina acum intr-un studiu serios al pietei.
Aici m-as lua eu de „mogulii“ presei: se fac investitii imense in toate timpeniile si nimeni nu-si face studiu de piata ca la carte. Totul s-a rezumat la focus-uri mai mult sau mai putin serioase, cu grupuri mici de cititori si cam atit. Cind stii atit de putine despre propriul consumator e evident ca singura arma plauzibila ramine obsesia sau repetitia obsesiva.
Basescu este de departe obsesia ultimilor doi-trei ani. El e o constructie mediatica pentru simplul fapt ca este prea analizat - orice ar spune e grav sau maret, dupa caz.
In rest, stirile sau ingrijorarile zilei urmeaza acelasi scenariu obsesiv. Uneori am impresia ca nu se face presa pentru cetatenii normali ai unei republici, ci pentru membrii unei secte. Retorica Apocalipsei este extrem de prezenta in multe ziare populare. Ieri, de exemplu, m-a izbit o deschidere de ziar despre clima mediteraneana in Romania.
Mi-am zis ca e foarte buna responsabilizarea oamenilor in ce priveste incalzirea globala. Dar dupa aceea am citit subtitlul, scris parca de profeti: „In Banat, salata a crescut sub cerul liber!“ sau „A iesit salata!“. Urmeaza apoi o descriere dupa tiparul Apocalipsei.
Iesirea salatei parea sa fie unul dintre alte semne specifice precum ploaia cu singe, invazia lacustelor sau a broastelor.
Uau, a iesit salata in Banat, pocaieste-te!, scoate frigiderul din priza ca se farima stratul de ozon, calugareste-te! Un subiect care poate fi expus calm - cu multe consecinte mult mai palpabile decit acelea ca nu mai hiberneaza ursii ca lumea - devine usor semnul sfirsitul