Modul in care se desfasoara activitatea in porturile maritime si fluviale este, de luni bune, subiect de disputa intre autoritatile statului, operatori si sindicalisti. Unul dintre cele mai controversate aspecte este obligativitatea ca operatorii portuari sa aiba minimum 30 de angajati. Ministerul Transporturilor a anulat prevederea, dar sindicalistii sustin ca nu au primit nici o instiintare in acest sens.
Ordinul nr. 1303/2006 regle-menteaza autorizarea agentilor economici care-si desfasoara activitatea in porturile maritime. Comisii specializate formate din toti factorii implicati au negociat aproximativ opt luni forma finala a or-dinului.
Scopul sau a fost, dupa cum afirma Petre Costel, liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, sa elimine munca la negru in porturi, un fenomen care produce pierderi imense operato-rilor cinstiti, dar si muncitorilor. Pentru elaborarea Ordinului nr. 1303 au fost consultate toate partile care aveau un cuvant de spus, de la Ministerul Transporturilor la Politia Portuara. "Pentru a stopa fenomenul muncii la negru, am decis, de comun acord, sa stabilim noi conditii de autorizare a agentilor economici. Am identificat faptul ca un operator care vrea sa-si desfasoare activitatea in port trebuie sa aiba minimum 30 de angajati", spune liderul FNSP. Explicatia este ca in porturi activitatea se desfasoara in flux continuu, astfel ca este nevoie de minimum trei schimburi. Daca tinem cont ca pentru a descarca sau incarca o nava este nevoie de aproximativ 13-14 persoane, rezulta ca numarul de 30 de angajati nu este fantezist.
Parteneri internationali
Negocierile care au dus la forma finala a ordinului au fost anevoioase. Dupa aprobarea acestui articol-cheie, sindicatele au acceptat textul. Federatia Internationala a Transportatorilor, Comisia Europeana de Transport din cadrul Comisiei Europene si sind