Pasiunea pentru tramvaiele de epoca • RATP restaureaza tramvaie de epoca ale austriecilor vechi de peste un secol • Alfred Flaissner, proprietarul Muzeului Marietzell din Austria, unul dintre cele mai mari muzee din Europa, si-a descoperit pasiunea pentru tramvaiele de epoca inca de la varsta de 13 ani
Printr-un contract semnat intre Regia Autonoma de Transport Public (RATP) si Muzeul Marietzell din Austria, Regia ieseana a restaurat pana in prezent nu mai putin de zece tramvaie de epoca, costul reconditionarii ajungand la suma de 600 mii de Euro. In anul 1997 Dorian Gheba, expert in restaurare a patrimoniului tehnic, a inceput restaurarea singurului vagon de epoca ramas la Iasi, AEG, fabricat in anul 1898. In urma restaurarii, s-a dovedit a fi un succes, drept pentru care Alfred Flaissner, proprietarul Muzeului Marietzell din Austria, unul dintre cele mai mari muzee, a incheiat un contract cu Regia ieseana pentru reconditionarea a doua vagoane de epoca, K1912 si L1918. In anul 1999, multumit de serviciile iesenilor, a decis sa suplimenteze contractul cu inca doua vagoane, A1894 (primul vagon electric din Viena) si Q1873 (tramvai tras de un cal). Cum contractul se incheia in anul 2002, inainte de expirarea acestuia, austriacul a venit cu un nou contract pentru restaurarea a inca opt tramvaie de epoca fabricate intre anii 1897-1920. Pentru restaurarea unui tramvai de epoca, costurile se ridica pana la 60 de mii de Euro, iar timpul de munca necesita aproximativ 150 de ore. Majoritatea tramvaielor fabricate la sfarsitul secolului IX, inceputul secolului XX, interiorul este din esenta de lemn de inalt pret. Astfel, pentru reconditionarea tramvaielor, lemnul folosit este in special stejarul, mahonul, pinul rosu, artarul si lemnul de tec din China. De mentionat este faptul ca cea mai scumpa piesa realizata la Iasi a fost controlerul (regulatorul d