...si masinile lor zburatoare marca Airbus au constituit principala tema de discutie cu ocazia recentei intalniri informale dintre cancelarul german Angela Merkel si presedintele francez Jacques Chirac.
Desi se anuntase ca intrevederea de la Meseburg va fi dedicata unor chestiuni internationale precum situatia din Orientul Mijlociu si pregatirea reuniunii Consiliului European programata pentru 8 si 9 martie, in centrul atentiei s-a aflat pana la urma planul de restructurare a constructorului european de avioane.
Airbus, acum un an posesor al imaginii unei adevarate uzine de joburi aflate in disperata cautare de forta de munca, se confrunta intre timp cu trista realitate a celei mai mari restructurari din istoria sa. Masurile se impun ca urmare a pierderilor suferite prin intarzierea productiei si a livrarii aparatului de zbor A380. Desi comenzile pentru noul gigant al aerului raman, potrivit oficialilor concernului-mama EADS, in continuare considerabile, constructorul de avioane trebuie sa-si reduca cheltuielile cu niste miliarde de euro, dat fiind ca fara livrari efectuate nu exista, fireste, nici plati incasate. Criza Airbus/EADS se datoreaza insa si diferentelor de interese – atat ale politicii, cat si ale principalilor actionari ai concernului, DailmerChrysler si Lagardere.
In consecinta, Merkel si Chirac au dezbatut modalitati de rezolvare "urgenta" a crizei Airbus pe care presedintele francez a dorit-o rezolvata "in spiritul partajarii echitabile a eforturilor si preocuparii pentru angajati", in timp ce cancelarul a subliniat ca responsabilitatile revin exclusiv "factorilor de decizie economici" – nu in ultimul rand ca urmare a faptului ca, spre deosebire de statul francez, cel german nu este coproprietar al EADS. Potrivit sindicalistilor germani, seful Airbus, Louis Gallois, le va oferi nemtilor "felii" mai mari din comenzile pentru Airbus A3