Finantele platesc taxa pe valoarea adaugata pe fonduri de preaderare pentru ONG-uri si organizatii non-profit, insa nu si pentru privati.
Orice modificare adusa Codului Fiscal trebuie privita cu scepticism, chiar si in cazul in care Ministerul Finantelor invoca armonizarea cu legislatia europeana. De cele mai multe ori, modificarile repetate (de 5-6 ori pe an in 2005 si 2006) aduse Codului Fiscal au fost facute mai mult cu scopul majorarii incasarilor bugetare.
De altfel, ministrul liberal al finantelor publice, Sebastian Vladescu, s-a declarat recent nemultumit de „performanta“ de a majora cu numai 3% veniturile bugetare in doi ani de guvernare, in conditiile in care impozitul pe profit a fost redus cu 9%, iar impozitul pe venit a fost plafonat la 16%.
El nu si-a ascuns dezideratul de a ridica nivelul veniturilor publice la 35% din PIB pana in 2009. Si chiar s-a pus pe treaba: a introdus noi taxe si impozite si a eliminat mai multe scutiri, punand in opera ceea ce guvernantii numesc „extinderea bazei de impozitare“.
TVA pe bani europeni
Ultima gaselnita a Guvernului a fost reprezentata de eliminarea scutirii de la plata TVA a livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii finantate din fonduri nerambursabile. Initial, eliminarea era universala, respectand principiul neutralitatii fiscale, invocat in mod repetat de ministrul Vladescu. Ea se aplica si in cazul fondurilor de preaderare si al celor postaderare.
Dupa ce li s-a mai potolit entuziasmul, oficialii au observat ca se aflau in situatia de a incasa TVA de la autoritatile statului roman. Sau, cu alte cuvinte, ca incasau TVA pe banii transferati de la UE. Nu in ultimul rand, de decizia Ministerului Finantelor Publice erau afectate si unele ONG-uri mai mult sau mai putin prietenoase.
Astfel, Vladescu a decis sa in-troduca pe usa din dos a Palat