Piata gazelor a ajuns anul trecut la o valoare de peste 4 mld. euro si a inregistrat un grad de deschidere de 52,6% spre sfarsitul anului, fata de procentajul de 37,27% consemnat la inceputul anului, potrivit datelor Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Gazelor Naturale (ANRGN). Acest lucru a dus la venituri de aproximativ 600 mil. euro pentru micile companii care s-au apucat de comertul cu gaze.
Gradul de deschidere indica masura in care orice consumator are posibilitatea de a-si alege furnizorul care ofera conditiile cele mai avantajoase. Respectare acestei prevederi europene implica majorarea semnificativa a numarului de firme care activeaza atat in domeniul gazelor, cat si al energiei electrice. Companiile care activeaza in domeniul trading-ului cu gaze cumpara gazul de la producator sau importator si prin intermediul retelelor de transport il transmite consumatorului final in parametrii stabiliti prin contract.
Consumul de gaze aferent anului trecut a inregistrat un nivel de 17,8 miliarde de metri cubi, potrivit directorului departamentului de preturi si tarife, Gabriel Sarbu, din cadrul ANRGN. Desi cresterea de volum nu a fost semnificativa, un alt factor a contribuit la cresterea afacerilor de pe piata gazelor: majorarea tarifelor, care au inregistrat o apreciere de aproximativ 15%.
In luna noiembrie a anului trecut piata libera a gazelor naturale era in continuare dominata de catre marile companii de profil cum ar fi Romgaz, Petrom, Distrigaz Sud si E.ON Gaz Romania, care detineau un procentaj cumulat de 78,63%. Restul era impartit intre zece furnizori. Piata libera presupune tranzactiile realizate intre furnizori si consumatorii eligibili si detine un procentaj de circa 70% din piata totala a gazelor, restul fiind acoperit de catre consumatorii captivi.
La inceputul lui decembrie Romgaz cumula 28%, Distrigaz Sud 10,95