Catalin Dimofte
HotNews.ro:Pe o piata liberalizata, cat de corupt ramane sistemul de furnizare si distributie al energiei electrice? Sunt informatiile servite de politicieni doar varful iceberg-ului ?
[c:1:s]Catalin Dimofte: De cele mai multe ori, se cauta vinovatii acolo unde nu e cazul - sau, poate mai bine spus, nu peste tot unde ar fi cazul.
Sa luam cazul antipatizatului Grivco si al Metrorex etc. Problemele par sa fi fost doua, ambele legate de faptul ca Metrorex ar fi cumparat de la Grivco energie mai scumpa decat ar fi putut cumpara de la Electrica.
N-am avut acces la contracte, incat sa pot infirma/confirma aceasta ipoteza, insa in orice caz in aceasta tranzactie, in orice tranzactie nu exista cumva doua parti? Metrorex nu are nici o parte de vina, daca aceasta intr-adevar exista?
Daca-mi pot permite o paralela, poate nu cea mai fericita - sa ne gandim putin la transportul titeiului. Acesta se poate face, bunaoara, pe calea ferata, cu costurile corespunzatoare. In anumite situatii, cum ar fi acelea ale unor consumatori foarte mari, rafinariile, s-a ajuns la concluzia ca transportul prin conducte e mai ieftin. Da, dar apare fenomenul furtului din conducte.
Care ar fi solutia rationala - sa ne folosim exclusiv de transportul pe cale ferata, pentru ca din conducte se fura masiv sau sa rezolvam problema furtului?
Asa si aici. Nu liberalizarea pietei in sine este de vina. Dimpotriva, in acest mod functionarea sistemului se optimizeaza - nu este perfecta, desigur, dar oricum mai buna decat intr-o piata total reglementata.
Ca o paranteza, functionarea unui sistem energetic de dimensiuni nationale este extrem de complicata, nu inseamna doar sa iei energie ieftina de aici, s-o dai dincolo mai scump, cu un calculator si un telefon cum spunea cineva, si cu asta, basta. Bunaoara, majoritatea cent