Ajuns la a saptea nominalizare la Oscar, dupa o cariera de aproape jumatate de secol, regizorul Martin Scorsese se alatura „nemuritorilor“ premiati de Academia de Arte si Stiinte Cinematografice.
Acum doi ani, „Marty“ Scorsese, o legenda vie a istoriei cinematografului, pierdea – cu Aviatorul – Oscarul pentru cea mai buna regie in favoarea lui Clint Eastwood (O fata de milioane). La finalul ceremoniei de premiere din acest an (luni, 26 februarie, putin dupa 7 dimineata – ora Romaniei), cei doi cineasti americani aveau rolurile inversate: Scorsese cistigase in sfirsit statueta pentru regie (dupa ce acum o luna primise si al doilea Glob de Aur din cariera), cea mai recenta creatie a sa (Cirtita) fusese declarat cel mai bun film, in timp ce Scrisori din Iwo Jima al lui Eastwood, din patru nominalizari, se alesese doar cu un premiu pentru montaj de sunet. Celelalte contracandidate depasite de Cirtita: Babel al mexicanului Alejandro González Iñárritu (film cu sapte nominalizari, insa premiat doar pentru muzica lui Gustavo Santaolalla), Regina al britanicului Stephen Frears si Fiecare se crede normal de Jonathan Dayton si Valerie Faris.
Asteptam de mult acest premiu al lui Scorsese, desi mi se pare o recunoastere tardiva pentru unul dintre marii maestri ai cinematografiei hollywoodiene. Ma temeam ca, fiind vorba de un remake (chiar daca unul excelent), Cirtita va pierde in fata lui Babel, un film in care constructia, reteta si didacticismul prea evidente sufoca emotia mai ceva ca in Crash – Povesti din L.A. de Paul Haggis, cistigatorul marelui premiu de anul trecut. Totusi, iata ca primul film cu plot al lui Scorsese – asa cum l-a numit insusi regizorul – i-a adus premiile pe care Taurul furios (1980), Baieti buni (1990) sau Bandele din New York (2002) nu reusisera sa i le aduca. Chiar daca nu este cel mai bun film al cineastului, Cirtita va apare