Observ cu stupoare ca, de la un timp, marile evenimente generatoare de schimbari radicale in societatea romaneasca sunt anemic comentate, ba chiar ignorate.
Cuiva ii este jena ca e roman? Sau, la fel de grav, activistii de profesie au schimbat sapca leninista cu o camasa albastra, mai scumpa si mai eleganta?
Ce s-a intamplat in anii '50 se intampla acum! Nimeni nu mai discuta despre revolutia de la 1848, nici macar despre Nicolae Balcescu, unul dintre eroii acelei revolutii si, fireste, nu singurul. Au mai fost si I.C. Bratianu, si C.A. Rosetti si fratii Golesti si Mihail Kogalniceanu, cam toti fondatori ai viitorului PNL, partid aflat astazi la putere. Desi, in Moldova, de teama rusilor, revolutia a fost inabusita dupa trei zile, in Tara Romaneasca a durat trei luni, iar in Transilvania aproape doi ani, dupa revolutia romanilor urmand cea maghiara, care a avut un caracter antiromanesc. Ei bine, indiferent de durata si de "caracterul" ei, revolutia pasoptista a insemnat un mare pas inainte, atat social cat si national, aducand in prim-plan drepturile nationale si individuale. Practic a pus bazele constiintei nationale, romanesti si maghiare. Era un act de progres, de ireversibilitate a progresului. Un interesant desen, vag caricatural, lamureste perfect sensul acestei revolutii. Datorita acesteia, vesmantul boierului si islicul sunt ridicole. Acest boier reprezenta lumea veche. Din contra, tanarul care este, probabil, fiul sau - salutul si respectul nefiind afectate de rudenie - pare o persoana familiara, tinuta lui simbolizand lumea noua, postpasoptista, in care traim. Atunci s-au pus bazele Romaniei moderne si, spre neplacerea unora, a constiintei nationale.
Observ cu stupoare ca, de la un timp, marile evenimente generatoare de schimbari radicale in societatea romaneasca sunt anemic comentate, ba chiar ignorate.
Cuiva ii este jen