Pentru cei obişnuiţi cu Harry Potter, hi-tech-ul vrăjitoresc şi disciplina cu aer de Cambridge şi Oxford a ucenicilor vrăjitori, cu Cronicile din Narnia sau Stăpînul inelelor, o fabuloasă istorie a lumii cu personaje desprinse din Edda, Kalevala sau Beowolf etc., vor găsi altceva, în povestea nu mai puţin fabuloasă din Labirintul Faunului. Regizorul s-a remarcat prin Blade II (2000), un film prost, dar eficace pentru iubitorii de horroruri tehnologice cu vampiri de ultima generaţie, - fiecare serie Blade aduce un model nou pe piaţă, mai performant -, Hellboy 1 - Eroul scăpat din infern (2004) şi foarte recentul Hellboy 2 - The Golden Army (2007) amestec de fantastic, ezoteric, X-Man şi multă maioneză, nu lipsit de oarecare şarm pentru că sunt pomeniţi şi Carpaţii noştri, unde nu se deschid porţile Orientului cum ne blagoslovea Henri Poincaré, ci porţile Infernului.
Noul film al lui Guillermo del Toro este cu totul altceva, semn că acesta a dobîndit maturitatea de a se desprinde de zona consumeristă şi de a exploata o certă abilitate de a lucra cu efectele speciale. Labirintul lui Pan a fost declarat Cel bun film fantastic al anului 2006, titlul acordat de National Society of Film Critics. Regizorului reface contextul istoric al Spaniei lui Franco în anul 1944, dar intriga privitoare la războiul civil alunecă încetul cu încetul pe un plan secundar pentru a face loc poveştii. În urma morţii soţului, Carmen se recăsătoreşte cu un ofiţer superior, căruia este pe cale să-i nască un copil. Fiica din prima căsătorie, Ofelia, o însoţeşte la invitaţia Căpitanului Vidal într-o regiune împădurită şi destul de izolată, unde cu o mică garnizoană ţine sub control regiunea luptînd împotriva guerilelor comuniste. Izolarea, dar şi un autoritarism înăscut îi permite Căpitanului să devină un mic despot, temut de toţi din jur, de o cruzime exercitată metodic. Mama încearcă să-şi ţ