Un imperativ al succesului este cunoasterea noii piete
Input-ul autohton este, asadar, un factor esential
Exista o adevarata moda, in randul companiilor multinationale care-si deschid sedii in afara tarii de origine, ca acestea sa apeleze, cel putin in prima instanta, la serviciile unor manageri straini, care fie ca au fost formati in cadrul companiei-mama, fie ca au deja experienta in domeniul respectiv. O masura de precautie cat se poate de necesara, am putea spune, daca luam in considerare riscurile majore implicate de intrarea pe o piata noua si in oarecare masura necunoscuta, mai ales atunci cand este vorba de investitii masive, de ordinul milioanelor si chiar miliardelor de euro.
Nici grupul de retail Rewe, prezent pe piata romaneasca prin liniile de desfacere Billa, Selgros-Fegros, Penny Market si Penny Market XXL, nu face exceptie de la aceasta regula verificata de succes. Astfel, compania germana adopta, atat in tara noastra, cat si in celelalte aproximativ 14 tari europene in care este prezenta, o strategie de conducere eficienta a companiei ce consta, intr-o prima faza, in "importul" de manageri straini ce sunt integrati in structurile de conducere ale noii companii. Acestia petrec un timp la carma noii sucursale, realizand o necesara "infuzie" de experienta catre managerii locali, pana in momentul in care acestia sunt pregatiti sa-si asume integral responsabilitatile de conducere.
Importul de manageri straini este o strategie temporara
Marcel Thiele, director general al retelelor Penny Market si Penny Market XXL - pozitie pe care o ocupa din martie 2006, planuind sa ramana pana la finalul lui 2009, sau chiar mai mult - a subliniat faptul ca o asemenea abordare este una cat se poate de fireasca in conditiile in care o companie se afla in plin proces de dezvoltare. Conform declaratiilor acestuia, "acum, deo