Colonistii Republicii au controlat comertul maritim din zona Pontului Euxin intre anii 1261 si 1484, lasand numeroase vestigii si punandu-si amprenta asupra culturii dobrogene. Potrivit istoricului Stefan Andreescu, navigatorii italieni si-au continuat activitatea si dupa ce turcii au cucerit Dobrogea de la urmasii lui Mircea cel Batran. Cu acordul Imperiului Bizantin, genovezii au stapanit cetatile de la Gurile Dunarii (Cetatea Alba, Solina, Vicina, Chilia, Donavici si Sancti Georgi) si si-au infiintat baze in porturile din Constanta si Pangalia. Numerosi istorici sustin ca cetatile Enisala si Licostomo (locatie probabila Chilia Veche) au fost construite de inginerii republicii, teoria fiind confirmata de particularitati arhitectonice si de vestigiile descoperite in situri.Comunitate vestita de navigatori, Genova sau Zena, cum este ea denumita in dialectul local, s-a infiintat in urma cu aproape doua milenii in actuala regiune italiana Liguria si s-a identificat intotdeauna cu domeniul maritim. Dupa o istorie zbuciumata, portul "Genuia" este considerat si in prezent al doilea ca marime din Marea Mediterana, dupa Marsilia. Fosta colonie romana, controlata ulterior de tribul lombarzilor, Genova a devenit republica inca din anul 1100, fiind unul dintre cele mai vechi orase ale lumii cu organizare democratica. Istoria maritima a Zenei este una extrem de bogata, navele republicii ajungand de-a lungul timpului, "peste mare", in nordul Africii si Orientul Mijlociu. Printre posesiunile sale din Evul Mediu timpuriu s-au numarat si insulele vecine, Cerdela, Corega si mai ales Sicilia, colonii pentru care multe decenii s-a razboit cu marea sa rivala Venetia, si aceasta din urma republica.
Monopol la Pontul Euxin
La mijlocul secolului al XIII-lea, Dobrogea se afla sub dominatia Bizantului, imperiu care adusese in zona crestinismul ortodox, dar care in acea