Majoritatea avioanelor operate de Tarom, achizitionate din 1990 incoace cu bani publici, nu sunt in proprietatea companiei. Detinatorii de drept sunt firme necunoscute, localizate in paradisuri fiscale, asa cum reiese si din placutele de identitate ale aeronavelor. Una din firmele identificate de Gandul este Zerlina Limited din Insulele Caiman.
Dupa cum se arata si intr-o adresa de raspuns adresata ziarului Gandul de compania Tarom, "majoritatea avioanelor care compun flota TAROM au fost achizitionate prin mecanismul de leasing financiar specific, in care creditul, sindicalizat de la banci este garantat de agentiile nationale de garantare a exportului de credite din statul de unde se contracteaza creditul, si garantate de statul roman prin Ministerul Finantelor Publice.
Bancile finantatoare mentin titlul de proprietate asupra aeronavelor pana la rambursarea creditelor".
Acesta este un raspuns ocolitor la intrebarile noastre directe: "Este adevarat ca, pentru multe din avioanele achizitionate pentru TAROM, statul roman s-a folosit de firme offshore? Ca aceste firme offshore sunt inca proprietarele acestor avioane, iar TAROM este doar utilizatorul, pana la achitarea completa a ratelor de leasing? Care sunt aceste firme offshore? Cunoasteti cine sunt actionarii
acestor firme?". Gabriel Dumitrescu, directorul general al Tarom, s-a eschivat de la a ne raspunde direct, prin interviul solicitat in scris de Gandul, motivand cu faptul ca s-a aflat 3 zile la rand in sedinte. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, sustine ca, pana la discutia cu reporterul ziarului Gandul, nu cunostea problema.
Integral in Gandul
Majoritatea avioanelor operate de Tarom, achizitionate din 1990 incoace cu bani publici, nu sunt in proprietatea companiei. Detinatorii de drept sunt firme necunoscute, localizate in paradisuri fiscale