Romania a mai castigat un trofeu. Este vicecampioana europeana la nesiguranta drumurilor. Titlul i-a fost inmanat de Comisia de Statistica a Uniunii Europene, care a constatat ca in fostele tari comuniste sunt cele mai periculoase drumuri din intreaga Europa.
Aici se intampla cele mai crunte accidente de circulatie si motivul nu este intotdeauna nepriceperea soferilor, ci si starea proasta a drumurilor. Romania e intrecuta in acest clasament negru doar de Letonia, la numarul de accidente mortale inregistrate la un milion de masini. Pe locul trei se claseaza Lituania si Slovacia. Statistica respectiva este generoasa. Nu cuprinde si accidentele marunte, zgarieturile din parcarile improvizate, tamponarile din intersectiile unde picamerele lucreaza nonstop sau suspensiile rupte de gropi deja istorice, pe care nimeni nu le mai baga in seama. Daca ar fi luate in calcul, si micile mizerii tehnice rezultate din starea proasta a drumurilor, am conduce, probabil, detasat.
La aceasta performanta nu s-a ajuns usor. Trebuie ani de nepasare, bani investiti aiurea in constructia drumurilor si absenta investitiilor in semnalizarea acestora. Romania sta prost, nu doar la capitolul accidentelor rutiere mortale, ci si la numarul de kilometri de autostrada sau la starea drumurilor nationale. Probabil ca nu exista, la nivel european, disproportie mai mare intre banii consumati deja si lungimea drumurilor asfaltate. S-a vorbit mult si fara rost despre kilometrii de autostrada de care am avea nevoie. Au vorbit atatia, ca n-a mai ramas nimeni pe santiere, sa-i construiasca. Cu toate acestea, la fiecare inceput de an aflam ca drumurile, asa nenorocite cum sunt, inghit tot mai multe miliarde de euro. Politicianului roman tipic, ca si calatorului, ii sta bine cu drumul. De multe ori, unii dintre ei adopta cate-o sosea de care nu se mai despart cu anii. Scot si pun asfaltul cu