Luni seara. Doua spatii culturale. Doua evenimente. La interval de doua ore. Arta vizuala contemporana. Documentare. Si un "sprint" cultural. La UNAgaleria se expun afise (tipo)grafice. Iar dupa vernisaj alerg la Centrul Ceh pentru un film documentar.
Doua evenimente intr-unul singur. Asa suna invitatia Centrului Ceh pentru prima zi de luni a lui martie. Putin dupa ora 18 s-a vernisat la UNAgaleria "Graphic Design de la VSUP", expozitia studentilor cehi inscrisi la departamentul Type Design and Typography al Academiei de Arta, Arhitectura si Design din Praga. Peretii salii sunt "tapetati" cu afise. Iar expozitia pare sa fie impartita in colturi tematice. In stanga sunt montate afisele "alfabetice" - care sunt, de fapt, (in termeni de specialitate) lucrari de design de litera. Adica "incercari" de fonturi utilizate in tipar (si nu numai).
Mi-a placut mai ales fontul "Comenia". In varianta lui "sans". Si, chiar daca n-am studii de specialitate, inventivitatea studentilor se vedea cu ochiul liber, de la inclinarea "italicelor" la punerea in forma a fiecarui afis. Am mai zabovit putin si pe la celelalte fonturi - Dux, Edmund Antiqua sau Kinofil -, insa mi-au "furat" privirile afisele de design propriu-zis, care mi-au demonstrat ca nu prea disting culorile.
Cel putin n-as fi putut sa numesc atatea nuante de rosu cate erau reprezentate pe unul dintre exponatele sectiunii. La categoria "proiecte culturale si sociale" am gasit chiar si "o revolta" impotriva brandurilor. Graphic-designerul trecuse nume celebre in domeniu (de la Calvin Klein, la Diesel) pe "o lista neagra", printata cu caractere Bold. Marci foarte cunoscute de haine sau carburanti manifestau, astfel, chiar impotriva "consumului", revolutia luand forma unui afis.
Cand am ajuns la sediul Centrului Ceh pentru "lunea cu documentar" imi ramasese gandul la fonturile vazute mai devreme. Insa a