Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare a elaborat un proiect de instructiune care stabileste criteriile de agreare a agentiilor de rating, care evalueaza emitentii listati. Agentia de rating trebuie sa adopte, sa implementeze si sa aplice proceduri scrise prin care sa se asigure ca opiniile pe care le disemineaza se bazeaza pe o analiza completa a tuturor informatiilor cunoscute de catre agentie si pe care aceasta le considera relevante pentru analiza sa, conform metodologiei de rating publicate. "Printre criteriile stabilite de CNVM sunt vizate si calitatea si integritatea procesului de rating, independenta agentiilor si evitarea conflictelor de interese, responsabilitatea agentiilor de rating fata de investitori si emitenti.
Agentiile au obligatia sa inregistreze si sa tina evidenta tuturor documentelor intrate si a celor iesite, precum si sa pastreze documentele interne care sa cuprinda informatiile care au stat la baza formularii opiniilor de rating, pentru o perioada de minimum 5 ani de la data la care intrerupe monitorizarea unui rating", transmite proiectul de instructiune CNVM. Criteriile privind publicarea Codului de Conduita si comunicarea cu participantii din piata, independenta actionarilor si integritatea morala, adoptarea deciziei de rating, structura organizatorica si publicarea ratingurilor sunt, de asemenea, incluse in instructiunea CNVM. "Agentia de rating trebuie sa realizeze o separare, din punct de vedere operational si legal, a activitatilor si analistilor sai de rating, de orice alte activitati ale agentiei inclusiv de activitatile de consultanta, care ar putea prezenta un conflict de interese", mai precizeaza CNVM.
Pe pietele reglementate din Romania va fi recunoscuta evaluarea emitentilor admisi la tranzactionare si a instrumentelor financiare listate la bursa realizate de catre agentiile de rating care indeplinesc criteriile sta