Comisia Europeana, foarte severa fata de intreprinderile ce violeaza regulile concurentei, doreste ca si consumatorii escrocati sa reclame daunele, inclusiv prin actiuni colective.
Prin intermediul amenzilor, Comisia lupta contra monopolurilor si cartelurilor alaturi de tribunale si de autoritatile nationale ale concurentei, "dar mai exista un grup de actori - probabil cel mai important - pe care l-as dori mai activ", declara comisarul pentru concurenta, Neelie Kroes. Acesti actori sunt consumatorii care, la finalul lantului, sunt cei care sufera cel mai mult, a precizat ea in cadrul unei conferinte organizate la Bruxelles de avocati.
Surse de la Bruxelles arata ca in ultimii 50 de ani Europa s-a focalizat pe actiuni publice, dar victimele au fost lasate deoparte si astazi actiunile civile pentru daune de interese sunt subdezvoltate in Europa. Consumatorii nu au fost deloc incurajati pentru a actiona in aceasta directie si este dificil pentru un simplu cetatean sa se decida sa se angajeze in astfel de actiuni fara a avea garantia succesului, fiind vorba de un proces lung si costisitor. Mai ales ca, in cazul in care pierde, el va fi cel ce va plati cheltuielile justitiei.
Alt element descurajant este dificultatea accesului la informatie. Consumatorul trebuie sa aduca informatii de piata care adesea nu sunt disponibile decat in sanul intreprinderii pe care el o aduce in instanta.
Pentru a reduce obstacolele, statele membre vor trebui sa permita actiuni in nume colectiv, "deoarece actiunile individuale nu sunt suficiente pentru a compensa prejudiciul adus societatii", sustine un functionar european ce lucreaza la acest dosar. Daca astfel de actiuni numite "class action" sunt posibile in Marea Britanie, Suedia sau Portugalia, ele sunt respinse in alte tari. In Franta, posibilitatea putea deveni realitate, dar proiectul legii consumatorului, care intr