Ateneul Tararasi a fost sufocat de o reactie politica ridicola intr-o chestiune de ordin cultural. Actul final al alungarii regizorului francez Benoit Vitse de la sefia Ateneului Tatarasi vine la citeva zile distanta de un scandal oarecum asemanator. Surprinzator de departe, la Teheran, filmul "300", avind la baza o banda desenata!, a produs o reactie in bloc a liderilor iranieni, culminind cu o declaratie a presedintelui Mahmoud Ahmadinejad. Pelicula americana, care prezinta batalia de la Termopile dintre Sparta si Persia, a fost interpretata ca un atac la imagine, la spiritualitatea si civilizatia stramosilor iranienilor, persanii. Difuzarea filmului a ajuns un delict pe care autoritatile trebuie sa-l pedepseasca.
Nu e prima oara cind o societate condusa dupa principii fundamentaliste, dublate de regimuri politice autoritare, manipulative, se deda la spectacole publice hidoase. Scandalul caricaturilor lui Mahomed din 2004 a adus in atentie incapacitatea acestor societati inchise de a privi altfel decit in cheia unei confruntari politice pe viata si pe moarte. Produsele culturale occidentale, care propun exercitiul modern al acceptarii diferentei de gindire si de gust, sint respinse, ca mesageri ai unui spirit putred, nociv pentru alte societati, ce trebuie izolat, extirpat.
Pufnim in ris, de cele mai multe ori, cind vedem multimile, de regula arabe, dantuind in jurul unor simboluri americane, daneze, britanice, dar scandalul iranian are variante care se desfasoara sub privirile noastre, mult mai nuantate, mai subtile. Pentru un occidental, un colaj rapid de imagini intre ce se intimpla la Teheran in fata unui cinema care isi propune sa difuzeze "300" si Ateneul din Tararasi care prezinta "Evanghelistii" nu induce nici o diferenta. De ce? Pentru o parte a societatii iesene exista o problema, una tipic iraniana. Respingerea violenta, irationala, a oricaru