Colegiul Comisiei Europene a decis, ieri, sa declanseze procedura de infringement (incalcarea Tratatului de aderare) impotriva Romaniei, pentru ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de aderare.
Potrivit procedurilor, Guvernul de la Bucuresti va primi o scrisoare de notificare oficiala (letter of formal notice), prin care i se acorda doua luni pentru a modifica taxa. Daca dupa aceasta perioada de timp taxa nu este scoasa din legislatie, Comisia trimite un alt document - reasoned opinion (argumentatie) - in care explica de ce prevederea respectiva este in contradictie cu cele stipulate la nivel comunitar si ce anume si cum trebuie schimbat. Autoritatile de la Bucuresti au la dispozitie alte doua luni pentru a se conforma cerintelor europene.
In cazul in care autoritatile romane ar refuza modificarea legislatiei privind taxa auto, Comisia Europeana ar putea da in judecata statul roman. Dupa o decizie a Curtii Europene de Justitie si in cazul unui verdict nefavorabil Romaniei, statul roman ar trebui sa-si schimbe legislatia. Daca refuza si de aceasta data, Comisia poate face apel si, in urma deciziei Curtii Europene de Justitie, Bucurestiul ar trebui nu numai sa schimbe legislatia, ci si sa suporte penalitati financiare substantiale.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4, si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Or, articolul 90 din Tratat stipuleaza ca un stat membru nu trebuie sa impuna nicio taxa, direct sau indirect, pe bunuri din al