Asa cum aratam in incheierea primei parti a articolului, istoricii si arheologii, in zelul lor neingradit intru iscodirea adevarului, au ajuns sa-si indrepte atentia si asupra relatarilor biblice, socotite multa vreme de o autenticitate indiscutabila, privind nasterea poporului evreu si a religiei iudaice.
Iar rezultatele sunt de-a dreptul surprinzatoare, punandu-i pe exegetii Vechiului Testament in fata unor intrebari delicate. O documentatie pe aceasta tema, publicata in nr. 52 din 25.12.2006 al revistei Der Spiegel, face turul de orizont al controverselor reizbucnite la aparitia recenta a cartii lui Jan Assmann, Monoteismul si limbajul violentei (Monotheismus und die Sprache der Gewalt, Picus Verlag, Wien). Autorul, egiptolog de recunoscut prestigiu, expert in istoria religiilor si a culturii, relanseaza cu noi argumente teza lui mai veche, conform careia monoteismul reprezinta o ruptura in evolutia civilizatiei, el inaugurand o era a violentei, a intolerantei si a razboaielor purtate in numele adevarului si al credintei.
Contrar unei pareri inca foarte raspandite, monoteismul nu a aparut abia o data cu religia mozaica, aceasta nefiind nicidecum atat de veche pe cat se crede indeobste. Nu exista niciun fel de dovezi istorice sau arheologice privind ipotetica existenta a patriarhului Avraam la 1800 i.e.n., a legendarului intemeietor Moise, care i-ar fi eliberat pe evrei pe la 1250 i.e.n. din robia egipteana si ar fi primit de la Iahve tablele legii pe muntele Sinai, si nici a nu mai putin faimosilor regi David si Solomon, care ar fi intemeiat regatul lor in jurul anului 1000 i.e.n. Un trib Israel este amintit pentru prima oara abia prin 1200 i.e.n., pe cand Palestina intreaga se afla inca sub sceptrul faraonilor egipteni. Au mai trecut trei secole pana sa apara aici primele doua minuscule state evreiesti, Israel si Iudeea, ale caror triburi se inc