1. În ce măsură recenziile pozitive cresc vînzarea cărţilor?
2. Există căi mai eficiente de a vinde o carte, decît recenziile; de ce?
3. Ce vă satisface orgoliul profesional: o cronică elogioasă într-o prestigioasă revistă culturală sau o cifră a vînzărilor care să facă din cartea editată de dvs. un best-seller?
4. Numiţi cele mai bine vîndute cărţi ale colecţiei alături de cărţile care, în opinia dvs., au fost subevaluate de public.
Denisa COMĂNESCU
(coordonatoarea Colecţiei "Raftul Denisei",Editura Humanitas)
1. În domeniul de care mă ocup, ficţiunea străină, recenziile nu abundă, deşi în ultimii ani s-au înmulţit semnificativ. Ele apar în revistele literare cu circuit naţional, în cele cu un circuit regional, în suplimentele literare ale ziarelor, în presa cotidiană (la pagina de cultură), în revistele glossy, în ghidurile pentru timpul liber. Recenziile pozitive dau, în primul rînd, un gir de valoare, apoi, sînt o interfaţă între cărţi şi publicul cititor. Dacă vezi o recenzie bună la o carte, îţi vine pofta s-o citeşti. Există un telefon fără fir între cititori, şi el porneşte, într-o bună măsură, de la recenzii. De cele mai multe ori, canonul literar nu corespunde cu preferinţele publicului larg, dar nu de puţine ori, mai ales în ultimii ani, cărţile cu blazon ajung să fie vandabile (aici joacă un rol important ecranizările, dar aceasta e o altă discuţie).
2. Publicitatea indoor şi outdoor, precum şi promovarea intensivă. Bombardarea vizuală, în primul rînd, şi auditivă a publicului cititor. "Reclama este sufletul comerţului" se aplică la orice produs, bineînţeles şi la carte. Arta de a crea evenimente atractive din lansările de carte contează şi ea. M-am săturat de lansări fără sare şi piper, făcute doar pentru a satisface orgoliile autorului şi ale editorului şi la care asistă mai puţine persoane decît degetele d