In magazinele de specialitate, pretul acestora a scazut cu 30%-40%, undeva la valorile anticipate la sfarsitul anului de specialisti, care dadeau ca sigura o diminuare cu pana la 40 de procente.
Romanii au sperat la reduceri spectaculoase la produsele electronice si electrocasnice, imediat dupa aderare.
Principalul motiv al acestor ieftiniri, invocat de analisti si directori de magazine, a fost disparitia taxelor vamale.
Cu alte cuvinte, majoritatea s-a gandit ca, daca dispar taxele vamale la importul acestor produse din UE, va scadea dramatic si pretul lor. Totusi, situatia reala este ceva mai complicata.
Din cate se poate vedea in prezent, preturile la produsele IT nu au suferit ieftiniri spectaculoae, ci si-au mentinut o usoara tendinta, absolut normala, de ieftinire treptata a anumitor produse. Tendinta care oricum s-a manifestat pe piata in ultimii doi-trei ani.
"Preturile au scazut, in medie, cu 10%-15% in fiecare luna, iar vanzarile inregistrate in primele luni din 2007 pe categoria de produse LCD si plasma reprezinta 50% din totalul vanzarilor de televizoare", spune Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo.
Daca la capitolul ieftiniri s-a intamplat cam ce asteptam cu totii, directorii si patronii de firme IT tot anunta o posibila scumpire a acestor produse, din primavara, ca urmare a introducerii unei taxe de mediu.
Cresterea vehiculata se situeaza undeva intre doi si zece euro, depinde de categoria de produse, cele mai taxate fiind frigiderele.
Estimam o crestere de 10 ori a numarului de unitati vandute fata de 2006, tinand cont de eliminarea taxelor aferente acestei game de produse si de interesul din ce in ce mai mare manifestat de clienti.
"Preturile au ajuns la un nivel coborat, si vor urma cel mai probabil tendinta laptopurilor, unde schimbarea de teh