România se află pe locul 33 într-un clasament realizat de compania americană de consultanţă în management A.T. Kearney, care a analizat costul forţei de muncă, structura financiară, mediul de afaceri şi gradul de specializare al angajaţilor din 50 de ţări. Pe vremuri, „Made in Romania“ fie că era înscris pe o linguriţă de plastic, fie pe nişte papuci de plajă, era un motiv de mândrie naţională. Acele „glorioase“ vremuri au apus. Astăzi,
România se află pe locul 33 într-un clasament realizat de compania americană de consultanţă în management A.T. Kearney, care a analizat costul forţei de muncă, structura financiară, mediul de afaceri şi gradul de specializare al angajaţilor din 50 de ţări.
Pe vremuri, „Made in Romania“ fie că era înscris pe o linguriţă de plastic, fie pe nişte papuci de plajă, era un motiv de mândrie naţională. Acele „glorioase“ vremuri au apus. Astăzi, într-un mall nu există magazin fără produse fabricate în China, Thailanda sau Malaysia, deşi acestea poartă marca Adidas, Zara sau Sony. Mâna de lucru ieftină explică de ce India şi China sunt cele mai atractive pentru offshoring, în timp ce ţările Europei de Est se mulţumesc cu un calificativ „bine“, acordat de A.T. Kearney. Potrivit raportului pe anul 2006 al companiei americane, costurile pentru poziţii precum programatori IT sau reprezentanţi „call center“ au crescut cu 5% - 10 % în ţările dezvoltate şi cu 20%-40% pentru aceleaşi meserii în China, India şi Europa de Est. România, aflată pe poziţia 33, se poate mândri cu faptul că are un indice al favorabilităţii mediului de afaceri mai mare decât premianţii „mâinilor ieftine de lucru“: India, China şi Malaysia. Faţă de anul 2005, indicele României s-a îmbunătăţit în 2006. În ciuda populaţiei numeroase comparativ cu ţările din zonă, costurile cu forţa de muncă, totuşi mai ridicate decât în „paradisuril