Fie ca este vorba despre o cabana de schi in Elvetia, de un apartament in centrul Atenei, cu vedere la Acropole, sau de o casuta pe malul Mediteranei, casele de vacanta au devenit unul dintre cele mai dinamice sectoare de pe piata imobiliara.
Pentru majoritatea oamenilor casa de vacanta reprezinta implinirea unor dorinte vechi, pasiunea pentru schi, pescuit sau vanatoare, dorul de aerul tare, de munte sau de aerul sarat de pe litoral. Anul trecut in SUA la fiecare 11 imobile tranzactionate unul avea ca destinatie petrecerea vacantelor sau a concediilor, in total fiind vorba despre mai mult de 6,8 milioane de case de vacanta. In Europa trendul a fost dat de britanici, care au intrat mai intai pe pietele din Elvetia, Austria, Grecia, Italia sau statele nordice, pentru ca apoi sa achizitioneze imobile destinate recrearii in Bulgaria, Ungaria, Romania sau statele baltice.
Afacerea caselor de vacanta, denumita de specialistii de profil second home market, este divizata in doua mari segmente, unul personal, in momentul achizitionarii unei case pentru petrecerea vacantelor de vara, si unul investitional, in cazul cumpararii unui sat intreg sau a unor vile scumpe pe tarmul marii, pentru a le vinde sau a le inchiria ulterior la preturi mult mai mari. Analiza profilului unui cumparator de case de vacanta incepe cu veniturile, care trebuie sa fie substantiale pentru ca la pretul de achizitie se adauga si cheltuielile legate de intretinere. Exemplu cel des intalnit pe piata imobiliara americana este Florida, supranumit de unii consultanti imobiliari locali "satul de vacanta al Americii". Ca sa parafrazam un congresman american, toti tinerii americani au acelasi vis: "sa se angajeze pentru un salariu foarte bun, sa fie cunoscuti, sa imbatraneasca frumos si sa aiba destui bani la batranete pentru a-si cumpara o casa in Florida unde sa faca plaja in fiec