Intrebarea-cheie, aproape scolareasca, pe care ti-o pui cand proiectezi sau analizezi o decizie guvernamentala e "care este scopul?". Ce anume vrem sa realizam printr-o interventie? In ce priveste deja celebra taxa de prima inmatriculare, Guvernul spunea pana acum ca e vorba de grija fata de mediu. Scopul era unul legitim.
In plus, infrastructura oricum dezastruoasa a Romaniei s-ar resimti si mai mult in fata cresterii puterii de cumparare la automobile. Orice sofer din Bucuresti intelege ce vreau sa spun.
Problema este insa ca Guvernul a conceput in mod deliberat o masura discriminatorie pentru produsele europene. Guvernul vrea sa ne protejeze mediul numai fata de rablele din import si nu pare a fi deranjat de rablele locale. Motivele sunt, in mod evident, politice.
Daca ai stabili taxe mari de utilizare pentru toate masinile vechi, ti-ai pune in cap cateva milioane de romani posesori de Dacii vechi.
70% din masinile care circula in Romania nu respecta standardele Euro. Masinile, chiar vechi, din import sunt mai putin poluante decat media a ceea ce avem deja in Romania. Daca preocuparea fata de mediu ar fi prioritatea Guvernului, atunci ar trebui suprataxate toate masinile vechi aflate deja in circulatie.
Altfel, taxa de prima inmatriculare, asa cum a fost ea conceputa, este un mod de a ascunde dupa capsun o taxa de import, care contravine in mod evident principiului pietei unice europene.
Secretarul de stat Adrian Ciocanea spunea la televizor ca, "in momentul de fata, taxa este discriminatorie". De fapt, ea a fost discriminatorie de la bun inceput, pentru ca asa a fost creata: vizeaza numai rablele din afara. Nu e o problema de cuantum, ci de principiu.
Cum era de asteptat, Comisia Europeana s-a sesizat si a trimis o scrisoare de avertizare Guvernului roman. Acum asteapta o scrisoare