Constructorul autostrazii Transilvania, compania americana Bechtel, are toate sansele sa devina cea mai antipatizata firma care lucreaza in Romania. Reprezentantii acestei firme au avut tupeul sa ceara organizarea unor burse ale locurilor de munca, pe banii publici, care s-au transformat in adevarate reprezentatii de circ. Mii de ardeleni s-au inghesuit in fata meselor unde evaluatorii companiei americane negociau mana de lucru, ca o parafraza moderna pentru negustorii de sclavi din vechime. Numai ca multi au fost chemati, putini au fost alesi. La Targu-Mures, Bechtel a angajat trei soferi din totalul de 1.300 de oameni pusi pe drumuri. La Cluj, 4.000 de oameni inca asteapta sa fie chemati sa dea o proba de lucru, dupa ce in vara anului trecut au indurat o zi de stat in soare, doar ca sa fie intervievati de angajatii Bechtel.
Teoretic, reprezentantii Bechtel pot sa spuna ca muncitorii ardeleni nu sunt buni. Practic, ei au devenit in ultimii ani una dintre cele mai apreciate forte de munca din domeniul constructiilor in Uniunea Europeana. Desigur, daca proiectul Bechtel ar fi fost unul privat, compania americana ar fi avut tot dreptul sa procedeze cum crede ea de cuviinta. Numai ca in cazul de fata este vorba de banul public.
Sa recapitulam o serie de fapte. Bechtel a primit, fara licitatie, contractul pentru autostrada Transilvania, din partea fostului Guvern PSD. Tot Bechtel este compania care a facut jocul electoral al Partidului Social-Democrat, prin inaugurarea santierului de la Savadisla cu cateva zile inainte de alegerile locale, dar cu cateva luni inainte de inceperea efectiva a lucrarilor. Mai mult, angajatii romani ai Bechtel au intrat in greva spontana din pricina conditiilor proaste in care erau nevoiti sa traiasca, dar si din cauza salariilor mici. Colac peste pupaza, angajatii turci "importati" de compania americana pentru autostrada Transilva