In aceasta Saptamana a Patimilor, in bisericile de pretutindeni au loc slujbele numite Denii, in care se face pomenirea a toate prin cate a trecut Iisus, de la sosirea in Ierusalim si pana la moartea Sa pe cruce. De origine slava, cuvantul denie inseamna "veghe" sau "priveghere". Astazi, in Sfanta si Marea Marti, denia aminteste de sirul predicilor in care Hristos a prevestit distrugerea templului din Ierusalim, moartea si Invierea Sa, dar si semnele vremurilor de pe urma.
Un accent deosebit se va pune pe parabola celor zece fecioare care zabovesc la usa camarii Mirelui: cinci intelepte, care asteapta cu candelele pline, iar celelalte cinci neintelepte, care asteapta cu candelele ramase fara ulei. Refrenul acestor zile este indemnul la priveghere. Patimile au inceput inca din Duminica Floriilor. Drumul Patimilor incepe cu Intrarea Domnului in Ierusalim. Prima denie pascala a avut loc chiar in seara zilei de Florii, in care poporul, care peste cateva zile Ii va cere moartea, L-a intampinat pe Iisus cu ramuri de finic si cu urale de Osana. Ieri, in Sfanta si Marea Luni, la denie, a fost pomenit Iosif cel preafrumos, patriarhul din Vechiul Testament in care Biserica vede o preinchipuire a lui Hristos. Acesta fusese vandut de fratii sai pe 30 de arginti. Iosif iesise viu din groapa unde il azvarlisera fratii lui, ajunsese stapanul Egiptului si salvase poporul de foamete, sfarsind prin a-i ierta pe toti pentru raul pe care i-l facusera. Tot in timpul deniei de ieri s-a facut pomenirea smochinului neroditor, care s-a uscat blestemat fiind de Domnul. Smochinul inchipuie pomul pacatului si secatuirea Legii celei vechi. Dumnezeu cere de aici inainte roada Legii celei noi, a harului venit prin Iisus Hristos.
In aceasta Saptamana a Patimilor, in bisericile de pretutindeni au loc slujbele numite Denii, in care se face pomenirea a toat