Aceasta stare de lucruri favorizeaza UDMR. Multa vreme, pluralismul bine temperat al UDMR estompase diferentele si escamotase conflictele. Dupa 2001, datorita colaborarii cu PSD, disputele politice intermaghiare au capatat noi nuante, personale sau ideologice.
De mai bine de zece ani, UDMR se plaseaza discret, dar eficace, in umbra tuturor formulelor de guvernare. Daca prima perioada a existentei sale a fost una a opozitiei deschise, jocul alternantelor a transformat formatiunea maghiara in singura constanta a guvernarii in Romania.
Deja disponibilitatea spre colaborare aparuse inca din 1994, cind se infiinta Consiliul pentru Minoritati, iar dupa alternanta prezidentiala si guvernamentala din 1996 rolul UDMR a devenit esential. A fost coalizat cu CDR din 1996 pina la sfirsit, in 2000, a sprijinit constiincios guvernul PSD fara sa participe direct la guvernare, dar obtinind toate concesiile posibile.
In 2004, dupa ce sprijinise candidatura lui Adrian Nastase inclusiv la al doilea tur, a schimbat aliatii, permitind formarea guvernului Aliantei. Iar acum, dupa divortul PNL de PD, se asociaza primului la guvernare intr-o aventura minoritara pe care o critica saptaminile trecute.
Din acest punct de vedere, reprezentarea politica a comunitatii maghiare din Romania a evoluat diferit de cea a majoritatii romanesti. Evolutia lenta, uneori discontinua, a democratiei romanesti a transformat UDMR intr-un garant al continuitatii proceselor democratice.
Cursul sinuos al politicii romanesti postcomuniste a favorizat un tip de democratie consensualista in care formatiunea politica a maghiarilor a devenit punctul de echilibru.
O data cu aderarea Romaniei la UE, aceasta pozitie privilegiata a UDMR pe scena politica romaneasca s-ar putea schimba. Dezvoltarile politice din Slovacia, tara intrata in UE in 2004, pot fi