- Diverse - nr. 66 / 5 Aprilie, 2007 In Joia Mare, ultim prag al Postului Mare, se facea Strigarea peste sat, judecata colectiva. Flacaii, urcati pe doua coline, roteau torte si comunicau tuturor nerespectarea riturilor, lenea si rautatea. Deveneau astfel, in satul traditional, justitiari reglatori ai echilibrului social, al cutumelor Pasca Plamadita din faina de grau curat, cu forma si culoarea soarelui, pasca se umplea cu branza de vaci si se ungea cu ou, avand deasupra modelata "crucea din aluat". In Joia Mare se cocea si era apoi dusa la biserica pentru a fi sfintita. Era franta si mancata de toti membrii familiei, ca o "impartasanie colectiva", traditionala, din rodul pamantului si al trudei lor. Firimiturile se dadeau ca hrana pasarilor si animalelor. Ouale rosii Oul rosu era cunoscut din timpuri indepartate, el reprezentand nucleul primordial al lumii, germenele vietii, "inceputul" si "sfarsitul", "nasterea si renasterea cosmica". Albusul era cerul, iar galbenusul pamantul, unite pentru a da viata. Crestinii au adaugat acestor semnificatii pe cele ale Genezei si patimilor Hristice, oul rosu simbolizand durerea si Invierea. Duse la biserica pentru a fi binecuvantate in ziua de Pasti, ouale rosii devin rit, arta, simbol al perenitatii si al dainuirii credintei. Letitia Bota - Diverse - nr. 66 / 5 Aprilie, 2007 In Joia Mare, ultim prag al Postului Mare, se facea Strigarea peste sat, judecata colectiva. Flacaii, urcati pe doua coline, roteau torte si comunicau tuturor nerespectarea riturilor, lenea si rautatea. Deveneau astfel, in satul traditional, justitiari reglatori ai echilibrului social, al cutumelor Pasca Plamadita din faina de grau curat, cu forma si culoarea soarelui, pasca se umplea cu branza de vaci si se ungea cu ou, avand deasupra modelata "crucea din aluat". In Joia Mare se cocea si era apoi dusa la biserica pentru a fi sfintita. Era franta