"Ghidul de calatorie" e ghidul alternativ al celor uitati in port, in containere securizate, dupa ce politicienii si-au incarcat barjele de petrol si au plecat sa faca afaceri in larg. Inca suficient ignorate si trunchiat mediate, proiectele de arta contemporana de orientare neo-conceptuala isi plaseaza mesajul in spatii cu mult mai putin frecventate decit teatrele si cinematografele si isi intilnesc publicul fie sub-suprafata, fie contra-curentului. Aici nu se mai poate vorbi despre solutii de popularizare ori despre modalitati de constientizare a potentialului unor astfel de proiecte. Proiectele se intimpla, dau o alta turnura mesajului socio-cultural, iar publicul de arta va avea o extra-optiune inter-subiectiva.
Nu as vorbi in termeni de oferta culturala, cit in termeni de comunicare artistica. Luna aceasta, la Galeria Posibila din Bucuresti este deschisa expozitia "Ghid de calatorie" a artistului iesean Matei Bejenaru. Pe linga practica sa de profesor, manager cultural si organizator de evenimente de arta contemporana, Matei Bejenaru dezvolta si o practica artistica ce il individualizeaza printre putinii artisti de pe scena care opereaza in zona reflectiei asupra vietii precare si a diagnosticului social.
Plecind de la situatii concrete care semnalizeaza simbolic si critic diferite stari de fapt cu care s-ar confrunta societatea actuala, artistul creeaza o naratiune articulata vizual pe scheletul unui concept analitic, care ar deschide o viziune de fuziune intre o actiune jurnalistica si o expertiza estetica cu tenta poetica si ton politic situationist.
Pretextul criticii situatiei e un extras lucid din istoria tulbure a unei intimplari tragice. Linga Maroc, in primavara anului 1996, doi containeristi romani sint aruncati peste bordul ferry-boat-ului Maersk Dubai de catre comandantul naval taiwanez. Un al treilea containerist a fost gasit si as