Competitia cea mai dura este pe brandurile ieftine
Cota uleiului de masline creste rapid, dar ocupa doar 3-4% din piata
Producatorii de ulei de floarea-soarelui ce promoveaza branduri ieftine vor avea, in continuare, cel mai mult succes, dovada ca obiceiurile de consum ale romanilor, din acest domeniu, sunt inca puternic dictate de veniturile de care dispun, ne spune Dan Iftimie, director comercial al Ulerom Vaslui. Penuria din perioada comunista, cand romanii erau obligati sa consume tot felul de uleiuri numai din floarea-soarelui, are repercusiuni si in prezent, astfel ca produsele de acest tip inregistreaza vanzari scazute. "Soia nu este neaparat un tip de ulei preferat de romani (vezi regimul comunist si conotatiile). Pe fondul unei crize usoare, in 2002 au aparut amestecuri de floarea-soarelui si soia sau floarea-soarelui si rapita, care se mentin la cote de piata foarte mici, nu mai mult de 1-2%", explica Mirela Olarescu, director de marketing la producatorul galatean de uleiuri de floarea-soarelui Prutul. Potrivit acesteia, unul dintre produsele cu o crestere importanta din ultimul timp este uleiul de masline, mai scump, dar si mai sanatos. Incepand cu acest an, avansul pe care il va inregistra consumul acestui produs va depasi cu mult procentul de 1%, media cresterii anuale pana in 2005. "Consumul de ulei de masline, desi foarte mic, in jur de 3-4%... este segmentul care se va dezvolta cel mai mult dintre toate uleiurile", arata Olarescu. Produsul cel mai consumat de catre romani, in proportie de 95%, este, insa, in continuare, uleiul de floarea-soarelui.
Supraproductia tine preturile jos
In prezent, majoritatea producatorilor lucreaza in pierdere sau cu marje de profit foarte mici, deoarece ultimii ani au adus in Romania, ca si in intreaga Europa, o criza de supraproductie la floarea-soarelui, ceea ce a dus la men