La Zagreb, in Croatia, a avut loc, recent, concomitent cu dezvoltarea crizei politice interne din Ucraina, forumul international cu tema "Noile coridoare energetice pentru Europa Centrala si de Est" * Cu acest prilej, s-a proclamat sprijinul total pentru noile proiecte de transport al petrolului si gazelor naturale, care sa ocoleasca Rusia Potrivit publicatiei Rossiiskaia Gazeta, la lucrari au participat analisti si functionari guvernamentali din 35 de tari, inclusiv din Bielorusia, Ucraina, Moldova, Georgia, Azerbaidjan, Armenia, Turkmenia, Kazahstan si Uzbekistan, iar principalul rezultat al forumului a fost Protocolul incheiat de Romania, Slovenia, Croatia si Italia privind construirea oleoductului Constanta-Trieste, destinat cu precadere tranzitarii petrolului caspic, iar, in viitor, si a celui iranian. Demn de retinut este ca, la Constanta, petrolul va ajunge din porturile georgiene la Marea Neagra, Poti si Batumi. Privit din perspectiva traseelor care ocolesc stramtorile turcesti, aceasta varianta, de 1800 kilometri, este cea mai lunga, si desigur cea mai costisitoare, numai primul tronson costand 2,6 - 3,5 miliarde, in timp ce Burgas - Alexandroupolis este estimat la doar un miliard de dolari. Cui apartine conducta? De ce tocmai aceasta conducta a intrat in competitie cu „oleductul rusesc“? Potrivit agentiei de stiri Rusia la zi, in ultima instanta, sunt variante mai scurte si mai ieftine: spre exemplu, pe teritoriul Turciei (Samsun - Ceyhan, cinci sute de kilometri) sau din Bulgaria in Albania (Burgas - Vlera, 850 kilometri). Asa se face ca, probabil, oleoductul Constanta - Trieste este cel mai "european" dintre toate traseele elaborate pentru a ocoli stramtorile si el presupune transportul de petrol mai "adanc" in Europa - in Italia, care practic este centrul Uniunii Europene, pe longitudine. In al doilea rand, conducta va fi construita de europeni