Csaba Marinka, organizator al Festivalului Sziget
Reporter: Festivalul Sziget este unul dintre cele mai mari evenimente multiculturale din Europa, care se extinde ca afacere in fiecare an. A cui a fost ideea, cum s-a nascut festivalul si cat de mult a crescut?
Csaba Marinka: Dupa schimbarea regimului, ne-am dat seama ca in Ungaria nu prea exista festivaluri care sa se adreseze tinerilor, tabere de vara si asa mai departe. Existau mici evenimente, spre exemplu trupa Sziami organiza mici tabere de camping. Peter Muller, solistul trupei Sziami, si Karoly Gerendai, managerul trupei, doreau totusi un eveniment mult mai amplu.
Au discutat mult despre un festival care ar fi putut sa fie si un loc de vacanta, pentru camping, si un spatiu pentru concerte si mult mai multe, totul pentru distractie.
[c:1:s]Dupa o perioada „de analiza” au inceput sa transforme aceste idei in realitate. In august 1993 au organizat primul festival Sziget sub numele de Diaksziget (Insula Studentilor). Pe parcursul unei saptamani au avut loc 200 de concerte, 80 de proiectii de film si 40 de spectacole de teatru.
La prima editie au ajuns 43.000 de vizitatori, iar la ultima editie au ajuns pe insula 385.000 de vizitatori, care au putut fi martori la cele 200 de spectacole pe zi, ceea ce inseamna 250 de performeri internationali, 500 de concerte ale unor artisti maghiari si o multime de programe culturale care s-au desfasurat pe parcursul unei intregi sapatamani.
Reporter: Cati bani a costat organizarea primului festival Sziget si la ce suma a ajuns acum bugetul festivalului?
Csaba Marinka: Bugetul primului festival a fost de aproximativ 100.000 euro, iar in acest an, pentru a 15-a editie a festivalului Sziget vom cheltui aproape de 100 ori mai mult. Adica 10 milioane de euro.
Reporter: Ce profituri aduce Sziget-ul?