Presedintelui Romaniei ii este impus de prerogativele constitutionale, ca si de legitimitatea democratica pe care i-o confera alegerea de catre electoratul intregii tari, sa aiba un rol activ, prezenta lui in viata politica neputand fi rezumata la un exercitiu simbolic si protocolar, se arata in motivatia Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR) publicata astazi, cu privire la propunerea de suspendare din functie a sefului statului.
CCR arata ca seful statului are atributii constitutionale in ceea ce priveste garantarea independentei Justitiei si nu se poate retine in dreptul acestuia faptul ca a incalcat independenta magistratilor conform criticilor formulate in scrisoarea de sesizare.
Initiatorii procedurii de suspendare din functie a presedintelui Basescu i-au imputat acestuia ca a cerut procurorilor redeschiderea unor dosare de urmarire penala inchise, in opinia sa, nejustificat; a timorat membrii CSM prin acuzatii nedrepte si invective; a influentat alegerea presedintelui CSM, nominalizandu-l inainte sa fie ales; s-a substituit instantelor judecatoresti prin gratierea unor anumiti infractori; a procedat la numirea in functie a unor judecatori si procurori la propunerea ministrului Justitiei, trimitand CSM in decor; a criticat dur CCR si si-a manifestat dezacordul cu unele solutii ale acesteia.
Avand in vedere ca nici veghea si nici functia de garantie nu se realizeaza pasiv, prin contemplare, ci prin activitate vie, concreta, CCR constata ca presedintele poate, in virtutea prerogativelor si a legitimitatii sale, sa exprime opinii si optiuni politice, sa formuleze observatii si critici cu privire la functionarea autoritatilor publice si a exponentilor acesteia, sa propuna reforme sau masuri pe care le apreciaza dezirabile interesului national.
Opiniile, observatiile, preferintele sau cererile presedintelui nu au in