Serviciile unei firme de consultanta sau vanzarea locuintelor in regie proprie sunt metodele cele mai des utilizate de dezvoltatorii de proiecte rezidentiale, pentru a atrage potentialii clienti. Scopul final este acelasi: sa-si vanda apartamentele intr-u
Strategiile agresive de marketing, variantele inovative de contractare a apartamentelor si o gama larga de instrumente de creditare sunt factorii care pot conta la fel de mult ca dezvoltarea propriu-zisa, intr-o piata in care oferta se diversifica de la o saptamana la alta. Toate aceste instrumente se traduc in panouri de zeci de metri patrati pe fatadele blocurilor, buy-back imobiliar sau dobanzi preferentiale din partea unei banci, care de cele mai multe ori este implicata si in finantarea dezvoltarii proiectului.
In aceste conditii, reducerea avansului obligatoriu impus de Banca Nationala a Romaniei (BNR) de la nivelul actual de 25% ar putea alimenta cererea de apartamente estimata la cateva zeci de mii de unitati la nivelul Bucurestiului, potrivit firmelor de consultanta imobiliara. Importanta acestei masuri este relevata si de statistici care arata ca aproximativ 80% din apartamentele de pe piata locala sunt achizitionate cu ajutorul creditelor bancare.
Cu toate acestea, imediat dupa ridicarea restrictiei Bancii Centrale, doar sase banci din Romania au trimis BNR, pentru validare, noile norme de creditare a populatiei.
Cele sase institutii de credit sunt Alpha Bank, ABN Amro Bank, BRD-Groupe Societe Generale, Casa de Economii si Consemnatiuni, Banca Transilvania si Volksbank.
In majoritatea tarilor din regiune, Bancile Centrale au renuntat la controlarea riguroasa a conditiilor de creditare lasand, in general, la latitudinea bancilor gradul de expunere si agresivitatea practicata pe acest segment. In aceste conditii, este de asteptat ca bancile de marime medie, pre