Noua taxa pe prima inmatriculare mentine discriminarile, dar stimuleaza revanzarea „harburilor” peste granita
Dupa succesul subventionarii industriei auto autohtone prin programul „Rabla”, Guvernul a gasit o noua metoda de „a sponsoriza” achizitionarea de masini noi: returneaza o parte din taxa de prima inmatriculare celor care-si vand automobilul in exteriorul tarii.
Astfel spera sa rezolve doua probleme: sa finanteze indirect de la buget achizitionarea masinilor noi si sa incurajeze, pe cat se poate, exportul de autoturisme vechi si deci poluante.
Numai ca noua taxa este plina de variabile necunoscute, iar efectele ei s-ar putea sa se intoarca impotriva pietei, nivelul cel mai ridicat al taxei pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si acelasi standard euro urmand a fi platit pentru o masina noua.
In plus, nu a fost rezolvata problema discriminarii, iar Comisia Europeana va riposta, probabil, saptamana viitoare cu o noua atentionare la adresa Executivului.
N outatea absoluta a taxei este reprezentata de faptul ca un cumparator de masina noua va plati taxa de mediu pentru poluarea pe care aceasta o va produce pe intreaga ei durata de viata. Acesta este motivul pentru care taxa cea mai ridicata, la aceeasi capacitate cilindrica si la acelasi standard Euro, va fi platita de cumparatorul unei masini noi.
Astfel s-a rezolvat una dintre divergentele dintre Guvern si Comisia Europeana - principiul potrivit caruia taxa trebuie sa scada odata cu reducerea valorii reziduale a masinii. Noua grila aplica principiul reducerii taxei pe masura ce autoturismul este mai vechi, avand in vedere ca timpul de viata al masinii scade si, in consecinta, perioada in care va polua este mai scurta.
Un alt criteriu il reprezinta gradul de poluare, unde taxa este direct proportionala cu nivelul de