Stocul spatiilor comerciale din Romania este cu mult sub nivelul inregistrat in tarile din vestul Europei si chiar sub nivelul statelor din Europa Centrala si de Est, in ciuda febrei care a cuprins in ultimii ani piata imobiliara locala.
Astfel se face ca Romania este tara cu cele mai putine spatii comerciale de tip mall pe cap de locuitor, cu aproximativ 20 de metri patrati la mia de locuitori, potrivit celui mai recent studiu realizat de catre firma de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.
Cu toate acestea, stocul spatiilor comerciale de tip mall de pe piata locala va cunoaste o crestere importanta la nivelul urmatorilor doi ani, astfel ca, per total, stocul de mall-uri din Romania va depasi nivelul inregistrat in Slovacia, la nivelul anului 2008.
Cresterea nivelului de trai, care se traduce in cresterea consumului, determina retailerii sa atace noi piete de desfacere, alimentand cererea de spatii comerciale de calitate in tari aflate in dezvoltare, precum Romania.
Analiza plaseaza Romania pe penultimul loc intre cele 18 state din Europa incluse in studiu, in functie de stocul total disponibil, in urma tarii noastre aflandu-se doar Grecia.
Raportat la numarul de locuitori, cele mai multe centre comerciale din Europa se afla in Suedia, Olanda si Irlanda, unde exista in prezent aproximativ 400 de metri patrati de spatii comerciale la fiecare mie de locuitori. Pe de alta parte, pana la sfarsitul anului viitor, in Rusia vor fi livrate cele mai multe spatii comerciale noi din Europa, aproximativ 4 milioane de metri patrati, in timp ce in Romania vor fi livrati aproximativ 400.000 de metri patrati, se mai arata in studiu.
Piata locala a spatiilor comerciale se afla pe un trend puternic ascendent in ultimii ani, in ceea ce priveste demararea de proiecte, insa efectele vizibile, reprezentand inaugurari de noi centre come