Decizia Curtii Constitutionale e uimitoare pentru juristi si umilitoare pentru electorat.
In primul rind, prin arbitrar. Adica, prin lipsa de temeiuri. De ce trebuie schimbata regula care stabileste cine cistiga sau pierde un referendum? A aparut, in ultimele saptamini, vreo noutate dramatica in societate, in numarul si compozitia electoratului, in regimul de drept sau de stat al Romaniei? La prima vedere, nu. Populatia e aceeasi.
Republica e in picioare, iar sistemul de drept ramine fidel principiului democratic. Ceea ce e numai jumatatea formala a starii de fapt. Cealalta jumatate spune ca Romania e zguduita de un eveniment de gabarit istoric: aparitia lui Traian Basescu si impotrivirea lui la prelungirea regimului de dominatie oligarhica.
De aici avalansa: opozitia lui Basescu a creat reactiunea (in sensul politic al cuvintului), iar aceasta a inteles ca nu poate supravietui decit prin lichidarea exceptiei Basescu.
Aceasta e singura noutate care explica evenimentele asimetrice si extralegale ale ultimelor saptamini: legi modificate in pripa, hotariri parlamentare la minut, incalcarea etichetei si a principiilor de baza ale dreptului.
Inversunarea coalitiei anti-Basescu a devenit principalul motor legislativ al Romaniei. Decizia de ieri a Curtii Constitutionale a confirmat acest fapt si a transformat vointa adversarilor lui Basescu in act legal.
In acest moment, profitind de vacanta prezidentiala, statul roman a fost capturat si pus la lucru in serviciul unei coalitii care lupta pentru instaurarea unui regim de profit in retea.
Decizia Curtii e o dovada de slabiciune a autoritatii legale supreme in fata puterii politice si a dreptului in fata interesului. Curtea a decis ca referendumul e adjudecat de jumatate plus unu din numarul celor ce se prezinta la urne. Asta, desi presedintele e