Tepe. Ofiterul de credite poate fi extrem de convingator, dar exista o serie de clauze contractuale care dezavantajeaza clar consumatorii Dezinformare. Unele institutii financiare incalca dreptul la informare al clientilor prin prevederi contractuale neclare
Mark Robert
Fiti foarte atenti cand incheiati un contract de creditare cu banci, institutii financiare nebancare, firme de leasing, cooperative de credit sau case de amanet.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a gasit recent numeroase nereguli la unele dintre aceste institutii financiare si a dat 34 de amenzi in valoare de 114.000 lei.
Multe dintre IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) nu detineau notificarea (avizul) Bancii Nationale pentru derularea activitatii.
Scris mic, avize lipsa
In plus, conditiile contractuale erau redactate cu un scris atat de mic, incat se puteau citi doar cu lupa.
ANPC aminteste aici de SC Ralfi (Cluj-Napoca), SC Efg Retail Services (Bucuresti) si Concordia Cooperativa de Credit (Targu-Mures). Cat despre banci, ANPC informeaza ca la cateva sucursale ale ABN Amro Bank si Bancpost nu se specificau in mod clar procentele de penalitati pentru intarzierea la achitarea ratelor. De asemenea, HVB Tiriac Bank, Bancpost si ABN Amro Bank obliga prin contract solicitantul de credit sa fie de acord cu prelucrarea datelor personale, in scop de marketing.
Leasing si amanet
Unele societati de leasing nu mentioneaza in contracte daca valoarea reziduala de 20% din pretul de achizitie este sau nu cuprinsa in valoarea contractului. De asemenea, sunt firme care ofera informatii consumatorilor despre leasing, fara a detine autorizatie pentru aceasta activitate. Printre acestea, potrivit ANPC, se numara SC Victoria Total Sighisoara, SC Lion Victoria si SC Autocenter A Spanner Targu-Mures.
La unele case de amanet,