Piata emergenta din multiple puncte de vedere, nu este de mirare ca Romania atrage atentia din ce in ce mai multor companii straine. Acestea vin in tara noastra, studiaza piata si decid ca, da, este un moment oportun pentru a demara un program de investitii aici. Iar cum urmatorul pas in extinderea activitatii intr-o tara noua consta in gasirea unui sediu de afaceri potrivit, una dintre primele probleme cu care se confrunta reprezentantii diverselor multinationale la venirea in Romania este tocmai dificultatea acestui proces.
Astfel, primele 4 elemente pe care le ia in calcul o mare companie straina atunci cand se lanseaza in cautarea unui spatiu office pentru a-si desfasura activitatea in conditii optime sunt: calitatea, suprafata, locatia si, nu in cele din urma, nivelul chiriei. Iar probleme apar la fiecare dintre aceste etape.
Birourile de clasa A sunt cele mai cautate de marile companii
In ceea ce priveste calitatea spatiilor de birouri disponibile in Bucuresti - bineinteles, cele de clasa A sunt preferatele marilor companii -, oferta slaba pe acest segment este mai mult decat evidenta. Astfel, conform celui mai recent studiu CB Richard Ellis, in ciuda unei dezvoltari dinamice inregistrate in primul trimestru al 1997, piata office a capitalei a ramas, totusi, subdezvoltata in raport cu nevoile sale reale. Aceasta situatie este cauzata in mare parte de cererea ridicata, care a dus la o crestere fara precedent a ratelor de ocupare, nu numai pentru birourile de clasa A, dar si pentru cele de clasa B.
Pe langa acest factor de ordin calitativ, urmatorul element de prima importanta pentru marile companii in procesul de selectare a unui sediu de afaceri este suprafata. Iar piata bucuresteana este deficitara si la acest capitol, dupa cum sunt de parere specialistii. In acest sens, cu cateva mici exceptii, arata studiul CBRE, piata o