O parcare, 20.000 euro. Acum sase ani, cu acesti bani puteai sa-ti cumperi in cartiere un apartament cu trei camere, cu vedere spre parc, eventual si mobilat. Astazi, aceeasi suma ajunge doar pentru o parcare intr-un ansamblu de apartamente mai acatarii din Bucuresti.
In Capitala, parcarile de bloc se vand la preturi tot mai mari, in unele cazuri un metru patrat de parcare fiind chiar mai scump decat o suprafata similara folosita pentru locuire. Pretul unui metru patrat de parcare variaza intre 850 si 1.600 euro in subteran si intre 270 si 420 euro/mp intr-o locatie supraterana.
Aceste sume pe care trebuie sa le suporte suplimentar cumparatorul unei locuinte dintr-un ansamblu rezidential nou nu sunt optionale. Ele reflecta tendinta de amenajare a celor mai multe spatii de parcare in subsolul cladirilor construite, solutia fiind costisitoare comparativ cu varianta amenajarii parcarilor pe sol.
Cercul nevicios a fost desenat inca de anul trecut, cand municipalitatea i-a obligat pe toti constructorii de ansambluri rezidentiale sa asigure o parcare pentru fiecare apartament nou. Totodata, din numarul total al locurilor de parcare, 75% trebuie sa fie amenajate in subsol.
Constructorul, la randul sau, a transferat noile costuri catre potentialul client, obligandu-l sa cumpere parcarea indiferent daca o vrea sau nu. In multe situatii, pretul parcarii este deja inclus in costul de achizitie, clientul avand o singura optiune, sa accepte sau nu conditiile impuse.
Totusi, daca noul proprietar nu este sofer si planurile sale de viata nu prevad cumpararea unei masini, constructorul ii ofera dreptul de a refuza cel de-al doilea loc de parcare. Cale de mijloc nu exista, parcarea pe trotuare sau spatii verzi fiind ?apanajul" exclusiv al proprietarilor de masini de pe langa blocurile vechi. Viata la bloc nu mai e ce-a fost.