Documente:
Mihai Coman: tinerii s-au mutat pe Internet
(17.05.2007) WMA
Cezar Paul Badescu: publicul, un caine al lui Pavlov
(17.05.2007) WAV
Canalele de stiri sunt concentrate pe agenda publica, in timp ce jurnalele televiziunilor generaliste sunt dominate de "vampirismul emotional". Pentru raportul "O stire a muscat un om", echipa Agentiei de Monitorizare a Presei (AMP) a urmarit jurnalele TV de la ora 19.00 in saptamana cu care au inceput lunile noiembrie 2006, decembrie 2006, ianuarie 2007.
Televiziunile monitorizate: Antena 1, Antena 2, Antena 3, Prim TV, Pro TV, Realitatea TV, TVR1.
dezbatere raport/foto: AMP
Cateva concluzii ale raportului (varianta integrala)
• Vampirismul emotional : jurnalul de stiri nu mai este doar un produs informativ, ci o adevarata incursiune in universul psiho-afectiv al tuturor actorilor implicati (prezentatorii, corespondentii, personajele stirii, dar si telespectatorii).
• telespectatorii = martori. Se construieste o bucla atemporala si aspatiala in care conteaza doar sentimentele de moment pe care stirile le pot starni. Practic, telespectatorul-martor nu mai trebuie sa
evalueze sau sa ia decizii. Trebuie doar sa simta.
• doi termeni de referinta: tragedia si fatalitatea. Jocul este perfid si exercita o presiune fantastica asupra publicului care este invitat sa isi asume dramele victimelor sau ale familiilor acestora si sa accepte ca drobul de sare ar putea sa cada in orice moment.
• incidenta destul de ridicata a stirilor despre accidente de orice natura. Televiziunile par hotarate sa aduca argumente in favoarea unei stari de anormalitate care ar defini societatea in care traim. Elementul fatalitatii poate fi regasit in stiri precum „Urmariti de moarte”2 , „Urmariti de ghinion”3 sau „Foc si soc”